איך תשמרו על הקול שלכם?

איך תשמרו על הקול שלכם?

צרידות, עייפות קולית ובעיות קוליות – כולן פועל יוצא של התנהלות קולית לא נכונה

pattern_triangle_pink
Vocal Call - האקדמיה לזמרים של רוני שקלים
pattern_circle_green_feel

כיצורים תקשורתיים, התקשורת העיקרית שלנו עם העולם היא הקול שלנו.

תחשבו על זה רגע… אנחנו מדברים האחד עם השני, מתעטשים עם קול, צוחקים, צורחים, רבים, מדברים בצורה מסוימת לילד, ומדברים בצורה אחרת כשאנחנו מרצים.

ודווקא בגלל שהקול שלנו עובד מסביב לשעון בשעות הערות שלנו, חשוב שתקבלו כמה כלים שיעזרו לכם לפתח מודעות קולית שתמנע מכם צרידות, עייפות קולית וחס וחלילה בעיות קוליות (כמו יבלות, שטפי דם ועוד “מתנות”)

 

נשימה:

הקול שלנו מונע על אוויר בדיוק כמו שהרכב מונע על בנזין.

אם לא ננשום בצורה נכונה, כלומר נשחרר את הבטן כשאנחנו שואפים וניתן לאוויר להיכנס בחופשיות, נפעיל לחץ מיותר על המיתרים שינסו לבלום את הבריחה המהירה של האוויר בזמן ההפקה הקולית.

כמות התלמידים שהגיעו אלי לאורך השנים עם הרגלי נשימה לקויה והתלוננו על צרידויות חוזרות, עייפות קולית לקראת סוף היום ואפילו פיתחו יבלות על מיתרי הקול, היא עצומה!

כל קלינאי תקשורת או מורה לפיתוח קול שם במרכז את הרגלי הנשימה שלכם, כי בסופו של דבר, הם המנוע של הקול שלכם!

אז איך תנשמו נכון? וודאו שאתם משחררים את הבטן כשאתם שואפים אוויר, ושבית החזה והכתפיים נשארים במקום. וודאו שאתם לא שואפים אוויר בכוח, אלא נותנים לאוויר להיכנס בחופשיות.

תאמינו לי – הגוף שלכם יודע מה כמות האוויר המדויקת שהוא צריך לקחת כדי להגיד את המשפט הבא או לשיר את הפראזה המלודית הבאה.

 

דיבור בקול רם לאורך זמן:

יצא לכם פעם לצאת למסיבה או חתונה ולחזור ממנה עם צלצולים באוזניים וקול צרוד? או! פה הבעיה!

אם אתם עובדים במקום רועש, שימו לב שאתם לא מדברים בווליום חזק מדי לאורך זמן.

ככל שאתם מעלים את הווליום, יותר מסה של המיתרים נצמדת והם מתעייפים מהר יותר. מה גם שאתם עסוקים בעוד דברים תוך כדי ולפעמים הגוף שוכח שהוא צריך לתמוך בווליום המשוגע הזה, ואז כל הנטל נופל על המיתרים שמנסים “לספק את הסחורה” לבדם בלי התמיכה הנשימתית והגופנית הנדרשת.

אז מה ניתן לעשות? נסו לבחור מתי אתם מרימים את הקול ומתי לא. התמקדו בנשימה נכונה, עמדו או שבו בצורה שמאפשרת לפלג הגוף העליון להיות שותף להפקה הקולית האינטנסיבית הזאת, ונסו לדבר בטון יותר גבוה מהרגיל, קצת כאילו אתם מדברים לילדים.

 

חוסר שינה:

כפי שכבר אמרתי, אנחנו מתקשרים בעזרת הקול שלנו כל היום. בעצם הקול שלנו נח רק כשאנחנו הולכים לישון, לכן אם לא ניתן לו את המנוחה שהוא צריך כדי להשתקם, נקום צרודים, עם עייפות קולית ניכרת, שבר גדול יותר בפסאג’יו (המעבר בין רגיסטר קול חזה לקול ראש), בלטינג צרוד שאפילו מגרד מעט וגוף עייף.

מכירים את זה שישנתם ממש מעט בלילה וקמתם עם כל הגוף תפוס? ככה גם הגרון שלכם מרגיש אם לא נתתם לו את המנוחה שהוא זקוק לה בלילה.

כאמא לילדה מתוקה שהעבירה אותי לילות בצבע לבן בוהק, אני יכולה להעיד עם עצמי עד כמה חוסר השינה פגע ביכולות הקוליות שלי והשאיר את הקול שלי עייף וצרוד בבוקר שלמחרת.

מה אפשר לעשות? נסו להיכנס למיטה מוקדם אם יש לכם הופעה או אודישן בקרוב. אם אתם עובדים במקום שמצריך מכם לדבר בווליום גבוה, נסו לעשות חימום קולי קצר לפני העבודה ולמנן את כמות הדיבורים באותו היום.

 

 

הרגלי שירה לקויים:

לפעמים נראה שכדי לשיר צריך רק לפתוח את הפה, אבל בפועל, לא מעט מערכות עובדות יחד בקורלציה מתואמת כדי שנוכל לשיר בחופשיות. אני מדברת על שרירי הצוואר, הלסת, השפתיים, הלשון, החך הרך והענבל, הלוע, תיבת הקול והמיתרים ומערכת הנשימה.

ומה קורה כשאחת המערכות לא מתפקדת כראוי? כל שאר המערכות יוצאות מאיזון ומתחילות לעבוד תחת לחץ.

חלק גדול מהעבודה שלי כמורה לפיתוח קול היא ללמד את התלמידים שלי איך להוריד לחץ מכל אחת ממערכות ההפקה הקולית כדי שהקול שלהם יוכל להתנהל בלי הפרעות שיגרמו לו להתעייף מהר או להצטרד.

כל כמה ימים מגיע לפה תלמיד עם לחץ על הלסת ששר עם לסת כמעט נעולה, או תלמיד שדוחף את הראש קדימה ככל שהוא עולה בצלילים, או תלמיד שמערב שרירי בליעה בהפקה הקולית. לפעמים אני פוגשת תלמידים עם חך רך עצלן שמסרב לעשות את העבודה שלו כמו שצריך, ואפילו תלמידים עם עבר של בעיות קולית שמפחדים לתת לגוף שלהם חופש לעבוד ופשוט שרים תחת לחץ בגלל הפחד שיכאב להם כמו פעם.

אז מה אפשר לעשות?

נסו לשיר מול מראה ולראות שאין לחץ על הצוואר, שהלסת נופלת בחופשיות כשאתם שרים, שהלשון רפויה ולא מתכווצת לאחור שלא לצורך, שאתם נושמים נכון, וכמובן להגיע לשיעור פיתוח קול! כי פה אוכל לעזור לכם לתפוס את עצמכם על חם כשאחת המערכות מתרשלת בתפקידה ולתת לכם את הכלים המדוייקים למקרה שלכם.

 

לסיום חשוב לי להגיד ולהדגיש:

אם אתם נוטים להצטרד או להתעייף קולית מהר, או מרגישים כאב מוזר בגרון לאחר שימוש קולי ממושך, קודם כל ולפני הכל אני ממליצה לפנות לרופא אף אוזן גרון (ואפילו עדיף לרינגולוג) שיסתכל על המיתרים ויראה שאין סיבה נראית לעין לתחושות שאתם מרגישים.

 

יש לכם שאלות? רוצים שאכתוב בלוג חדש על נושא שמעניין אתכם? אתם מוזמנים לשלוח לי הודעה לכתובת המייל Vocalcall.info@gmail.com

pattern_circle_green_feel

עוד שאלות?

מחכים לשמוע מכם